سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک سال حبس مجازات هک موبایل و نفوذ به اطلاعات ذخیره شده دیگران

یک سال حبس مجازات هک موبایل و نفوذ به اطلاعات ذخیره شده دیگران

مسائل امنیتی تلفن همراه را جدی بگیرید 

سرپرست دادسرای جرائم رایانه‌ای گفت : به‌موجب ماده یک قانون جرائم رایانه‌ای، دسترسی به اطلاعات ذخیره شده دیگران چه در لپ‌تاپ، ‌چه موبایل و چه رایانه، ‌91 روز تا یک سال حبس و جریمه دارد.

رضا جعفری افزود: نفوذ به اطلاعات شخصی افراد را کاری غیراخلاقی و غیرانسانی خواند و افزود: اگر این اطلاعات که به ‌نوعی اسرار مردم محسوب می‌شود، در معرض دید عموم قرار گیرد، به موجب ماده 17 قانون جرایم رایانه‌ای، مجازاتش دو سال حبس و جزای نقدی است.

جعفری با بیان اینکه تلفن همراه امروزه با چند سال گذشته تفاوت‌های اساسی دارد، گفت: موبایل در واقع فقط دستگاه تلفن نیست، بلکه ابزاری برای ارتباط با اقصی نقاط دنیاست و می‌تواند اطلاعات بسیاری در خود ذخیره کند.

وی تلفن همراه را پل ارتباطی میان اطلاعات کاربر با دنیای خارج بیان کرد و افزود: کاربران باید بسیار دقت کنند و عکس، فیلم و محتویاتی که جنبه خصوصی دارد در داخل تلفن همراه قرار ندهند ، چرا که بلافاصله قابل دسترسی است.

جعفری گفت: افراد سودجو و فرصت طلب با یک نرم افزار بسیار ارزان به اطلاعات دیگران دسترسی می‌یابند.

سرپرست دادسرای جرائم رایانه‌ای با بیان اینکه ما باید خود بهترین نگهبان و محافظ اطلاعات شخصی خود باشیم، افزود: اگر افرادی در اثر ناآگاهی اطلاعات‌شان لو رفت و در دسترس دیگران قرار گرفت، می‌توانند برای تنظیم شکایت به این دادسرا مراجعه کنند. ما با استفاده از امکانات و کارشناسان موجود در مراجع قضایی و دادسرا، می‌توانیم آنها را پیگیری و ردیابی کنیم و افراد خاطی را به مجازات برسانیم.

در همین رابطه ، دادیار دادسرای جرایم رایانه ای نیز به مردم توصیه کرد: اطلاعات شخصی خود را به هیچ وجه، روی حامل ها به ویژه تلفن همراه قرار ندهند و از این اطلاعات در مکان های دیگر از جمله حافظه های جانبی نگهداری کنند.

وی با بیان اینکه مردم بلوتوث های ناشناس را به هیچ وجه قبول نکنند، گفت: کاربران باید بلوتوث خود را در حالت مخفی قرار دهند تا به راحتی از طریق افراد مختلف قابل شناسایی نباشد.

زمانی که به گوشی تلفن همراه نفوذ می شود ، فرد قادر است شماره سیم کارت شما را در اختیار داشته باشد و مدیریت کند ، فرد نفوذ کننده حتی می تواند با تلفن همراه شما با دیگران تماس بگیرد و از محتویات گوشی شما از جمله عکس و فیلم های شخصی شما سوءاستفاده کند.

دادیار دادسرای جرائم رایانه ای از مردم خواست مسائل امنیتی را در این زمینه واقعا جدی بگیرند.