سفارش تبلیغ
صبا ویژن

30 سال زندان، مجازات هکرهای سایت راهنمایی و رانندگی

15 عضو باندی که با هک کردن وب‌سایت‌های راهور ناجا برای کاهش خلافی، از متقاضیان بیش از 3 میلیارد تومان کلاهبرداری کرده بودند، در دادگاه 1170 تهران محاکمه و به 30 سال و 4 ماه حبس، جزای نقدی و رد مال محکوم شدند. به گزارش جام‌جم، ماجرای فعالیت این باند کلاهبرداری زمستان سال 86 پس از شکایت پلیس راهور ناجا مبنی بر این‌که افرادی ناشناس با دسترسی به وب‌سایت‌های اختصاصی راهور ناجار، جریمه‌های رانندگان متخلف را حذف می‌کنند، فاش شد.

پس از این شکایت، پرونده‌ای در شعبه 10 بازپرسی دادسرای ناحیه 5 تهران تشکیل و به آگاهی تهران ارسال شد و ماموران در قالب چند گروه ویژه تحقیقات خود را آغاز کردند. نتایج تحقیقات پلیسی نشان داد کاربران غیرمجاز با‌دسترسی به رمز ورودی وب‌سایت‌های راهور ناجا، خلافی خودروهای افراد بسیاری را در تهران و 3 شهر دیگر کاهش داده یا حذف کرده‌ و در قبال آن مبالغی کلان از رانندگان متخلف دریافت کرده‌اند.

به این ترتیب روند رسیدگی به پرونده وارد مرحله جدیدی شد و ماموران پس از چند ماه پی بردند یک کارمند اخراجی راهور در این کلاهبرداری‌ها نقش داشته است. با به‌دست آمدن این سرنخ، این مرد تحت تعقیب قرار گرفت تا عاقبت دستگیر شد. با انتقال متهم به اداره آگاهی تهران، وی به جرم خود با همدستی چند نفر دیگر اعتراف کرد.

اعتراف کارمند اخراجی

متهم پرونده درباره کلاهبرداری‌های کلان خود به پلیس گفت: در پی اخراج از محل کارم تصمیم گرفتم با شناسایی افرادی که خلافی خودرو دارند، از آنها کلاهبرداری کنم. بنابراین ماجرا را با یکی از دوستانم در میان گذاشتم که او نیز قول همکاری داد و مرا با 2 نفر دیگر آشنا کرد و به این ترتیب فعالیتمان را آغاز کردیم.

متهم در ادامه بیان کرد: من و 3 همدستم از طریق رمز وب‌سایت‌های اختصاصی راهور ناجا، ابتدا فهرست مشخصات خودروها و مبلغ جرایم رانندگی ثبت‌شده در وب‌سایت‌ها را بررسی و سپس نام متقاضیان کاهش خلافی را حذف می‌کردیم. 4 ماه فعالیت کاری‌مان ادامه یافت تا این‌که من دستگیر شدم و همدستانم تحت تعقیب قرار گرفتند. با اعتراف این متهم، دیگر همدستان وی نیز یکی پس از دیگری دستگیر شدند. با دستگیری این 3 متهم، آنها در بازجویی به جرایم خود اعتراف کردند. که در ادامه تحقیقات 6 عضو دیگر این باند نیز دستگیر شدند.

ردپای 2 کارمند دیگر در کلاهبرداری از مردم

در ادامه تحقیقات پلیسی مشخص شد 2 نفر از کارمندان پلیس راهنمایی و رانندگی یکی از شهرهای غرب کشور هم با تشکیل یک باند، افراد را در شوراهای حل اختلاف و مراکز اصلاح خلافی شناسایی و در قبال کاهش خلافی یا صفر کردن آن، مبالغی دریافت کرده و با اعضای باند دستگیرشده در پایتخت نیز همکاری داشته‌اند.

با مشخص شدن این موضوع، این افراد هم شناسایی و در این ارتباط یک زن و 4 مرد دستگیر شدند. متهمان با انتقال به اداره آگاهی تهران در بازجویی به همکاری با یکدیگر اعتراف کردند.

با اعتراف 15 عضو این باند به کلاهبرداری 3 میلیارد و 389 میلیون تومانی از مردم تهران و 3 شهر دیگر، برای همگی آنها قرار قانونی از سوی پسندیده بازپرس وقت شعبه 10 دادسرای ناحیه 5 تهران صادر و پرونده آنها با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و متهمان در شعبه 1170 دادگاه عمومی تهران محاکمه شدند.

حبس، رد مال و جریمه در انتظار متهمان

گزارش حاکی است، با آغاز این محاکمه قاضی رضایی دستجردی، رئیس شعبه 1170 دادگاه عمومی تهران پس از شنیدن اظهارات متهمان، هریک از متهمان ردیف‌های ششم، هفتم، دوازدهم تا پانزدهم پرونده را به 38 ماه حبس و پرداخت 100 میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت و متهمان ردیف‌های اول تا چهارم را هریک به تحمل 19 ماه حبس و پرداخت 50 میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت و 5 متهم دیگر را هرکدام به یک سال حبس و پرداخت 25 میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد. همچنین در ارتباط با جعل و ورود غیرقانونی به وب‌سایت‌های راهور ناجا هرکدام از متهمان ردیف‌های ششم، هفتم، نهم، سیزدهم و چهاردهم به پرداخت 20 میلیون ریال جریمه در حق دولت و رد مال به 48 شاکی محکوم شدند.

تابناک